На допомоу вчителю історії

Нормативно-правова база вчителя історії


Як цікаво то просто використати штучний інтелект на уроках історії?

https://youtu.be/YtroWryW-V0

ЗАКОНИ ТА НАКАЗИ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ 2023-2024 Н.Р. 

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-instruktivno-metodichni-rekomendaciyi-shodo-vikladannya-navchalnih-predmetivintegrovanih-kursiv-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20232024-navchalnomu-roci

Програми

Історія 5-6, 7-9 класи  https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83189/

 

Перелік навчальної  літератури на 2023- 2024  н.р. з історії та правознавства


КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

Вузлики на пам'ять історику


Як працювати з і сторичним джерелом
Уявити викладання історії у старших класах без використання писемних джерел взагалі неможливо. Якраз для цих учнів історичний документ є основою для того, щоб розвивати вміння критично аналізувати текст, навички оцінювання суспільних явищ і процесів, життєвих, соціальних , інформаційних навичок.
1) Прочитай назву документа . Хто автор? Коли і де написаний?
2) Який зміст документа ( розповідь, універсал, закон, інструкція тощо.)
3) Які завдання ставиш перед собою?
4) Уважно прочитай текст документа.
5) З’ясуй незрозумілі поняття , значення окремих слів.
6) Проаналізуй , чи зрозумів текст документа.
7) Виконай поставлене завдання.
Завдання :
1) Дай характеристику подіям, особам, історичним явищам , про які йдеться.
2) Виділи зі змісту найголовніше і запиши в зошит.
3) Зроби свої висновки щодо змісту документа.
4) Зроби конспект документа у вигляді :
а) тез; б) плану; в) окремих цитат; г) хронологічної таблиці.



Створюємо історичний портрет
Щоб створити історичний портрет, користуйтеся пам'яткою, проте врахуйте, що пам'ятка — не шаблон, а лише основа для вашої індивідуальної творчості.

1.  Опишіть історичні обставини, в яких діяла ця людина.
2.   Згадайте, коли і де, в якій країні, в якій сім'ї вона народилася?
3.   Опишіть її зовнішність, риси характеру. Які з них вам подобаються, які ні? Чому?
4.   Встановіть, які завдання ставив цей діяч перед собою і своїми прихильниками.
5.  Назвіть найбільш відомі його справи.
6.  Подумайте, інтересам якого класу, яким верствам населення служив?
7.   Оцініть його діяльність:
—      Як полководця;
—       Як дипломата;
—       Як державного діяча. Чи немає в них протиріч?
8.   Зробіть висновок, використовуючи висловлювання відомих істориків.

Правила роботи з контурною картою
Важливим джерелом інформації є історична карта, яка відображає особливості розвитку людства в минулому. Саме історична карта допомагає розкрити взаємозв’язки історичного процесу. На уроках історії здобувачі освіти найчастіше працюють саме з історичною картою, на якій, окрім кордонів держав та населених пунктів, позначають найважливіші події (війни, революції, територіальні зміни), що відбувалися на різних етапах історичного розвитку.
Правила роботи з контурною картою
1. Прочитай назву карти.
2. Прочитай відповідний параграф підручника.
2. Прочитай завдання до контурної карти.
3. Ознайомтесь з легендою – табличкою в нижній частині карти, що містить розшифровку умовних позначок.
4. Знайдіть на карті саме ті умовні позначки, які необхідні при розгляді конкретного питання.
5. Порівняйте отриману інформацію з матеріалами підручника.

Зошит
для практичних робіт
з історії  України 7 клас
___________________________
Прізвище, ім’я учня









Краєзнавча робота
Матеріали проекту
«Українська вишивка –
 молитва за Україну»

Зміст проекту: Автором проекту є вчитель історії, образотворчого мистецтва Клюйко Н.І.
Проект є багатоаспектним. Його суть полягає у всебічному пізнанні культури, традицій рідного краю здатності їх примножувати та усвідомленні кожною дитиною себе громадянином вільної, суверенної, територіально цілісної України.
Методи, форми, технології реалізації проекту ґрунтуються на співпраці та взаємодії учительського та учнівського колективів із громадою села.
Проект побудований на засадах гуманізації виховного процесу, національних пріоритетів, пошуково-дослідницької роботи.
Мета проекту:
ü формувати історичний, краєзнавчий та культурознавчий світогляд школярів, мотивацію на дотримання традицій, звичаїв, обрядів родини та рідного краю, здатність зберігати і примножувати традиції, звичаї сільської громади, рідного краю;
ü розвивати навички пошукової та науково-дослідницької роботи з вивчення історії і культури рідного краю;
ü виховувати якості громадянина-патріота,  почуття гордості за історичне минуле рідного краю, його культуру, духовність, людей краю;
План реалізації проекту:
І.  Підготовчий етап: жовтень – листопад 2016 р.
ü розповсюдження інформації про проект серед учнівського та педагогічного колективів, громадськості села;
ü створення ініціативної групи;
ü визначення учасників проекту

ü моніторинг рівня сформованості ціннісного ставлення до суспільства і держави, культурних, духовних надбань рідного краю;
ü організація роботи учнівських пошуково-дослідницьких груп;
ü складання плану реалізації проекту.
ІІ.  Практичний етап: грудень 2016 р. – січень 2017 р.
ü Збір матеріалів про майстрів народної вишивки села Вербівка;
ü Робота фотостудії;
ü Дослідження символів та значення вишивки.
ü Підбір схематичного малюнка та відтінків для створення «Рушника оберега»;
ü Колективна робота над вишивкою.

ІІІ.  Узагальнюючо-підсумковий етап: лютий 2017 р.
ü Моніторинг рівня ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, культурних, духовних надбань рідного краю за результатами реалізації проекту;
ü Узагальнення власного досвіду;
ü  Оформлення матеріалів проекту;

Очікувані результати реалізації проекту: підвищення ціннісного ставлення до держави і суспільства, культурних духовних надбань рідного краю; Створення проекту «Українська вишивка – молитва за Україну»; формування активної творчої особистості школяра;  проведення роботи відповідно до плану реалізації проекту.

ВСТУП
Вишивка це благородне і трохи магічне заняття. Адже «чаклувати» над своїм витвором доводиться не день і не два, а тижні, місяці, а то й роки. Готова робота несе свою особливу енергію, яка визначається не тільки зображенням, але і часом, і силами, і настроєм, які вишивальниця вклала у вишивку. Тому кожна робота несе свій певний сенс, дає сили і можливість реалізувати найзаповітніші мрії.
 Що необхідно вишити, щоб у домі панувала злагода, щастя, мир і любов? Що означають вишиті сюжети? Яких тем у вишивці слід дотримуватися? Про все це ви дізнаєтесь далі.
Пам'ятайте, що думки – матеріальні. Вишиваючи картину, рушник, сорочку собі або в подарунок, думайте про бажане, уявляйте бажання уже здійсненим, і воно обов'язково стане реальністю після закінчення роботи! До речі, не обов'язково самим вишивати! Можна зробити вишивку на замовлення – вона також буде працювати! Головне – щоб вишивальниця вклала позитивні емоції у роботу.
ДАВНІ ОБРАЗИ В МИСТЕЦТВІ ВИШИВАННЯ
Наші далекі предки прикрашали свої вироби найпростішими орнаментами. Людина намагалася розібратися, як влаштований світ, знайти пояснення незрозумілому, загадковому, таємничому. Вона прагнула привернути до себе добрі сили природи, а від злих захиститися, і робила вона це за допомогою свого мистецтва.
 Свої поняття про світи людина висловлювала умовними знаками: пряма горизонтальна лінія означала землю, хвиляста горизонтальна – воду, вертикальна лінія перетворювалася у дощ; вогонь, сонце зображалися хрестом. З цих елементів і їх поєднань і виникав візерунок.
Йшли століття – вишивка не зникала, а переходила з покоління в покоління.
 Сонце здавна шанувалося усіма землеробськими народами. “Не земля родить, а небо”, – говорить прислів’я. Який ошатний, святковий вигляд мають предмети селянського побуту, прикрашені солярними колами – символами сонця!
 Образ сонця займає одне з головних місць в прикрасі оселі. Сонце у вигляді круглих розеток, ромбів, коней можна знайти у різних видах народної творчості.
 Селянин споконвіку жив землею. Землю, її родючість він пов’язував з образом матері. Жіноча фігура – це божество, що виражала вірування про землю, яка родить, і про жінку – продовжувачку роду.

СТАРОДАВНЯ ВИШИВКА
Прекрасним прикладом використання орнаменту є народна вишивка.
 Вишивкою прикрашалися рушники, весільні підзори, скатертини, завіси, сорочки, верхній одяг, головні убори і хустки і т.д..
 Існує припущення, що вишивкою прикрашалися ті частини одягу, через які, за уявою наших попередників, злі сили могли дістатися до тіла людини. Звідси й основне значення вишивки в давнину – охоронне. Охоронним візерунком вишивались воротник, манжети, поділ, розріз горловини. Сама тканина вважалася непроникною для злих духів, тому що в її виготовленні брали участь предмети, рясно забезпечені заклинальним орнаментом. Тому важливо було захистити ті місця, де закінчувалась зачарована тканина одягу і починалося тіло людини.
 Вишивка виконувалася в основному нитками червоного кольору, якому надавалося особливе значення. Відтінки його різноманітні: червоний, смородиновий, маковий, брусничний, вишневий, цегляний …
 Шви, якими виконані старовинні вишивки – рахункові. Тобто для кожного стібка рахуються нитки тканини. Попередньо малюнок на тканину не перекладається, а лише може намічатися великими стібками тільки його місце і розмір. Найбільшого поширення набули такі рахункові шви, як: “розпис ”, “набір ”, “лічильна гладь”.

МАТЕРІАЛИ ТА ТКАНИНИ
Бавовняні нитки найкраще підходять для постійного захисту від пристріту і зурочень.
Шовк хороший для збереження ясності мислення, допомагає в складних ситуаціях, пов’язаних з кар’єрою.
Вовна захищає тих людей, яких зло вже, на жаль, торкнулося. Вона закриває пробої у вашій енергетиці. Вишивки шерстю виконуються на одязі в області шиї, серця, в області сонячного сплетіння, низу живота, тобто там, де розташовані основні чакри людини. Шерстю зазвичай вишивають силуети тварин (тих, які подобаються вам, до яких вас інтуїтивно тягне), рідше – дерева і плоди. Не варто вишивати вовною птахів і зірки. А ось сонце цілком підійде, буде постійно оберігати вас від холоду й темряви в житті!
Льон діє заспокійливо, особливо добре «працює» при використанні стародавніх символічних візерунків – при зображенні сонця, зірок, птахів, дерев.
 Увага! Не слід на якійсь одній речі вишивати кілька різних за призначенням обережних візерунків, краще для кожного з них вибрати окрему річ – інакше результатом такої вишивки вийде якась енергетичне сум’яття. Це відноситься і до матеріалу, з якого зроблені нитки, – не треба в одному візерунку використовувати декілька типів матеріалу.

МІСЦЕ РОЗТАШУВАННЯ ТА КОЛІР ВИШИВКИ
Важливо робити обережну вишивку без вузликів, так як вузли обривають енергетичні зв’язки вишивки з носієм.
 1) традиційні – кругові
 2) нетрадиційні – тобто будь-які, що виконують різні захисні функції:
 - Захист любовної сфери – червоно-помаранчеві візерунки, в яких переважають кругові і хрестоподібні форми;
 - Захист маленької дитини від напастей – силует коня або півня, нитки червоні або чорні; для дитини старшої, школяра – синьо-фіолетова гама, яка захищає від сильної розумової перевтоми;
 - Блакитна або золотаво-зелена вишивка допомагає успішному веденню справ у будь-якій сфері діяльності.

ТРАДИЦІЙНА СИМВОЛІКА У ВИШИВЦІ
Кожна область, кожний район, а іноді й окреме селище мають свої притаманні лише їм техніки нанесення і виконання візерунка, використання певних колірних поєднань і орнаментальних мотивів. З таких мотивів можна виділити три основних групи: рослинні - нагадують цілі рослини або їх окремі частини; геометричні - обрисами схожі на найпростіші геометричні фігури (ромби, круги, дуги, квадрати, лінії, хрести); зооморфні - містять зображення птахів, тварин, комах і т.п.
 Більшість геометричних орнаментів зберегли в своєму малюнку чималу кількість хитромудрих знаків, які переплітаються з древньої слов'янської міфологією.
Знаки
 1) Хвиляста лінія – знак Води. Дощ зображується вертикальними лініями, річки, підземні води – горизонтальними, «сльота небесні» – горизонтальними.
 2) Громовник (шестикінцевий хрест у колі або шестигранник). Знак Грому. Використовувався як оберіг від блискавки; також є військовим оберегом.
 3) Квадрат (або ромб), поділений хрестом на чотири частини – (зоране поле). Якщо всередині є крапки – засіяне поле. Це – знаки Землі і родючості.
 4) Колокрес (хрест у колі). Знак Сонця. Перешкоджає та відводить зло, знак закритості.
 5) Крода («грати») – знак Вогню. Крада – жертовне або похоронне вогнище.
 6) Криж (рівносторонній хрест: прямий або косий) – знак Вогню.
 7) Місяць – Знак місяця. Відомі підвіски «лунниці».
 8 ) Півнячий гребінь з сімома виступами – знак Вогню.
 9) Ріг достатку. Знак багатства, достатку.
 10) Ярга (свастика). Інакше – коловорот. Варіантів накреслення існує величезна кількість. Ярга – знак Сонця.
 11) Дерево (найчастіше ялинка) – символ взаємозв’язку всього в світі, символ довгого життя, родючості, Світобудови (Світове Дерево).
 12) Спіраль – символ мудрості;
13) Трикутник – символ людини; особливо якщо супроводжується невеликими крапочками або колами з боку вершини. Символ людського спілкування.
Живі істоти
Ворон – знак мудрості і смерті.
Змій – знак Землі, мудрості
Кінь – знак Сонця
Лебідь – знак зими.
Олениха або Лосиця – знак Родючості (Рожаниць).
Орел- знак Грому
Півень- знак Вогню
Сокіл – знак Вогню
Зозуля - знак життя
Козел – символ родючості, плідності.
Свиня – символ родючості, достатку.
Поліській вишивці характерні прості композиції, виконані на сірому лляному полотні. Найчастіше тут використовують ромбовидні лінії в чергуванні з геометричним орнаментом.
Особливу увагу при підборі орнаменту слід звертати на техніки вишивання і кольори. Оскільки кожен колір має певне значення, то використовувати їх потрібно обережно. Чорний колір ниток також символізує
Кольори
1) Білий – пов’язаний з  чистою і священністю .
 2) Червоний – Вогонь, (і Сонце – як небесний Вогонь), кров (життєва Сила).
 3) Зелений – Рослинність, Життя.
 4) Чорний – Земля, символ скорботи, втрати
 5) Золотий – Сонце, уособлює багатство і достаток
 6) Синій – Небо, Води.

Тепер нам залишилося тільки спробувати скласти все разом – колір, тип ниток, візерунок – і зробити оберегову вишивку.
Історія створення
Села, як і люди, мають свої біографії. І у кожного вона своя, неповторна. Тільки в селі людина може так тісно спілкуватися з природою, розуміти її душею і серцем, милуватися неповторною красою, цінувати та дотримуватися звичаївтрадицій дідів-прадідів.
Наше село – це наша маленька рідна Батьківщина. В кожного є своя хата, стежка, яка рано чи пізно всіх веде в далекий непізнаний світ.
Сучасне мальовничої Вербівки… Воно усе на виду. А минуле? Про нього також пам’ятають у селі.
Досліджуючи історію мистецтва вишивки нашого краю, ми одразу зрозуміли, корені його сягають у глибину віків. Творче спілкування з місцевими майстринями все ж повідало, що передати різноманітність і красу природи серед якої мешкають вербівчани на вишитих рушниках, серветках, сорочках призначалося візерункам виконаним рослинним орнаментом. Такі орнаменти відображали реально існуючі в природі форми. Найчастіше зображувалися мотиви-символи традиційних українських рослин: «барвінок», «калина», «виноград», «дубове листя». Проте у 70-х –  80-х роках широко популяризувалися вишиті ромби та геометричні орнаменти.
Є дуже багато видів, способів вишивки: хрестик, гладь, тамбур, вирізування, настил, низь, виколювання, мережка. Найбільш поширені на Поліссі саме хрестик і гладь.
Вишивальниці кажуть: «Минають роки, змінюються покоління, збагачуються знанням молоді про навколишній світ і про себе. Магічний зміст геометричних орнаментів змінюється, з‘являються нові мотиви, знаки, обереги, більш багатою є кольорова гама».
Багато хто каже, для того, щоб вишивати, треба мати терпіння. Ні, терпіння тут ні до чого. Це треба любити. Якщо людині дано вишивати, вона буде займатися цією справою, а якщо не дано, то ніяке терпіння не допоможе. Якщо, наприклад, є бажання, але немає любові, то нічого не вийде. Тоді виріб не матиме душі.




Немає коментарів:

Дописати коментар